DR 3500
WP-87-FL
Europese voertuigcategorie, gevolgd door de nationale voertuigsoort zoals deze staat geregistreerd in het kentekenregister. De nationale voertuigsoort is afgeleid van de Europese voertuigcategorie.
De RDW onderscheidt momenteel de volgende voertuigsoorten:
Een 'G' achter de voertuigcategorie is de aanduiding voor 'Geländefahrzeug'. Een voertuig met de toevoeging ‘G’ achter de voertuigcategorie is een voertuig dat gebouwd is als ‘terreinvoertuig’. Onder ‘terreinvoertuig’ wordt verstaan een voertuig van categorie M of N met specifieke technische kenmerken waardoor het buiten de normale wegen kan worden gebruikt.
Omschrijving van de uitvoeringsvorm van de inrichting van een voertuig.
Het merk van het voertuig zoals de fabrikant heeft opgegeven.
De typebenaming die de fabrikant gebruikt.
Variantcode die onderdeel is van de Europese typegoedkeuring
Uitvoeringscode die onderdeel is van de Europese typegoedkeuring
Handelsbenaming van het voertuig zoals de fabrikant heeft opgegeven.
De handelsbenaming kan afwijken van de aanduiding die op het voertuig te vinden is.
Als het voertuig op basis van een Europese typegoedkeuring is toegelaten tot de weg, wordt hier het nummer getoond.
Dit is de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen, gezien vanuit de rijrichting. Het chassisnummer is hetzelfde als het voertuigidentificatienummer (VIN).
Is er geen plaats chassisnummer ingevuld? Het voertuigidentificatienummer staat ook op het kentekenbewijs.
Is er geen kentekenbewijs? Dan kunt u het VIN vaak ook vinden door op internet te zoeken op ‘chassisnummer’, in combinatie met het merk en model van het voertuig. Of vraag de dealer of importeur van het voertuig waar het nummer staat.
Aantal keren dat het voertuig in de afgelopen 9 jaar geregistreerd is geweest op naam van een Nederlands persoon, bedrijf of instantie. Eerdere registraties worden niet meegeteld.
De vervaldatum APK is de datum waarop de geldigheid van de APK is vervallen. De vermelde datum is de meest actuele vervaldatum APK die geregistreerd is bij de RDW en kan in het verleden liggen. Van geschorste voertuigen wordt wel de laatst bekende vervaldatum APK getoond. Dit ondanks dat de APK-verplichting is opgeschort. Van voertuigen die nog nooit APK gekeurd zijn, wordt de ingangsdatum van de APK-plicht getoond. Deze datum wordt berekend op basis van de datum eerste toelating..
Op de datum die u te zien krijgt, moet uw voertuig goedgekeurd zijn. Als er geen datum wordt gemeld, is er op dit moment geen vervaldatum APK bekend.
De RDW controleert steekproefsgewijs zo'n 3 procent van de auto's die een APK-keuring hebben ondergaan. Als het resultaat van zo'n steekproef afwijkt van het oorspronkelijke keuringsresultaat, kan het langer duren voor dit in deze database is verwerkt.
Deze vervaldatum wordt getoond voor alle voertuigsoorten, met uitzondering van:
De RDW neemt bij invoer van een voertuig vanuit een EU/EVA-land op verzoek van de kentekenaanvrager de buitenlandse APK-vervaldatum over, als wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.
De datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in Nederland is tenaamgesteld.
Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld).
Afschrijvingsmoment BPM nieuwe voertuigen.
Dit is de datum waarop het voertuig is ingeschreven in het kentekenregister.
Is uw voertuig nieuw geregistreerd in Nederland, dan is deze datum van belang voor het vaststellen van de BPM.
Op deze datum is de laatste eigenaar van het voertuig in het kentekenregister geregistreerd. De datum staat vermeld op het kentekenbewijs.
Vanaf deze datum is de geregistreerde eigenaar aansprakelijk voor de wettelijke voertuigverplichtingen zoals APK, de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en motorrijtuigenbelasting voor dat voertuig.
Bij export van een voertuig wijzigt deze datum niet, omdat wij geen nieuwe eigenaar in het kentekenregister registeren. Wilt u weten of het voertuig staat geregistreerd als geëxporteerd? Kijk dan bij “Status van het voertuig”.
Op dit tijdstip, dat hoort bij de datum tenaamstelling, is de laatste eigenaar of houder van het voertuig in het kentekenregister geregistreerd.
Met ingang van de datum tenaamstelling is de geregistreerde eigenaar of houder aansprakelijk voor de wettelijke voertuigverplichtingen zoals APK, de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en houderschapsbelasting voor dat voertuig.
Personenauto's, bedrijfsauto's, bussen: Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg).
Driewielige motorrijtuigen, motorfietsen, bromfietsen: Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank.
Aanhangwagens: Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram.
Als dit veld niet gevuld is, kijk dan of deze waarde voorkomt onder het veld Bijzonderheden.
Dit is de massa van een voertuig, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading.
De technisch toegestane maximummassa van het voertuig, opgegeven door de fabrikant. Deze is bepalend voor de technische voorschriften waaraan het voertuig wordt getoetst bij de eerste toelating.
De wettelijk toegestane maximum massa van het voertuig, afgeleid van de technisch toegestane maximummassa van het voertuig. Zo nodig verminderd aan de hand van wettelijke bepalingen of op verzoek van de aanvrager van het kentekenbewijs.
'Ja' houdt in dat het voertuig als gestolen geregistreerd staat in het register van de RDW.
'Nee' betekent dat het voertuig met dat kenteken niet als gestolen geregistreerd staat in het register van de RDW. Dit betekent echter niet dat u er zeker van kunt zijn dat het voertuig niet van diefstal afkomstig is.
Een (potentiële) koper kan een voertuig dat als gestolen geregistreerd staat, niet op zijn naam zetten. Neemt u in zo'n geval contact op met de politie.
Als een voertuig is geëxporteerd, zijn de gegevens hiervan nog 2 jaar te raadplegen vanaf de exportdatum. De gegevens van een geëxporteerd voertuig worden door de RDW niet meer bijgewerkt.
Een verbod wordt meestal opgelegd voor een van deze redenen:
Het verbod kan alleen opgeheven worden na een keuring door de RDW. Tot die tijd mag u niet met het voertuig op de openbare weg rijden. Doet u dit wel, dan bent u in overtreding.
Staat er bij Tenaamstellen mogelijk: 'Nee'? Dan is het niet mogelijk om het voertuig over te schrijven. Overschrijven kan niet als het voertuig bijvoorbeeld gestolen of geëxporteerd is.
Als er sprake is van een kans op een defect en daarmee op gevaar, dan is dat voor de fabrikant van een voertuig een reden om een zogenoemde terugroepactie te organiseren. De fabrikant informeert de eigenaar als er een terugroepactie op een voertuig van toepassing is. Het is belangrijk dat de eigenaar ingaat op de terugroepactie van de fabrikant omdat er een kans is op een defect en dat raakt de veiligheid van de bestuurder, passagiers en medeweggebruikers. De RDW publiceert terugroepacties sinds 1 november 2012.
De afstand tussen twee verticale vlakken die gaan door de uiterste voor- en achterzijde van het voertuig en loodrecht staan op het middenlangsvlak, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek. Een aantal onderdelen waaronder spiegels, zonnekleppen en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. De lengte wordt alleen geregistreerd voor bedrijfsauto's, bussen en aanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg.
De afstand tussen de twee verticale vlakken die gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig en evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek. Een aantal onderdelen waaronder de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten.
Het aantal assen van een voertuig.
Personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en aanhangwagens: Het aantal wielen waarmee een voertuig is uitgevoerd.
Motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen: Het aantal wielen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen waarvan 2 op dezelfde as zijn gemonteerd worden als 1 wiel beschouwd, als de afstand tussen de 2 middens van de contactvlakken (spoorbreedte) met de grond van deze wielen kleiner is dan 460 mm.
De totale wielbasis van een voertuig in centimeters
Maximumconstructiesnelheid die een voertuig kan halen, beperkt door eigenschappen van het voertuig en/of de motor. Dit maximum wordt door de fabrikant opgegeven of door een technisch medewerker van de RDW tijdens een keuring bepaald. Een ingestelde snelheid van de snelheidsbegrenzer wordt ook gezien als maximum constructie snelheid.
Dit is o.a. van belang voor de bepaling van de maximale lengte van het samenstel.
Dit is de wettelijk toegestane maximummassa van het voertuig verminderd met de ledige massa, uitgedrukt in kilogram.
Het nummer van de (fysieke) as vanaf de voorzijde van het voertuig gerekend. Bij pendelassen wordt het nummer bepaald van links naar rechts, gezien vanuit de rijrichting.
Ja/Nee indicator die aangeeft of een as geheven kan worden, d.w.z. zodanig omhoog bewogen dat de wielen tijdens het rijden het wegdek niet raken.
Codering die aangeeft of het voertuig een vooras of achteras heeft.
Dit is de spoorbreedte van een as van een voertuig.
Met spoorbreedte van een as wordt de horizontale afstand tussen het hart van het linker- en rechterwiel van die as bedoeld, gemeten op het wegdek.
Een samenstel van wielen die op 1 wielnaaf zijn gemonteerd (dubbellucht) wordt dit geval aangemerkt als 1 wiel. De RDW legt dit gegeven alleen vast bij personenauto's, bedrijfsauto's en bussen met een wettelijk toegestane maximummassa niet meer dan 3500 kg.
De technisch toegestane maximummassa van de as, opgegeven door de fabrikant van het voertuig.
De wettelijk toegestane maximummassa op de as, afgeleid van de technisch toegestane maximummassa. Zo nodig is deze verminderd aan de hand van wettelijke bepalingen of op verzoek van de aanvrager van het kentekenbewijs.